تزريق چربي چيست؟

زيبايي تخصص ماست

تزريق چربي چيست؟

۷۱ بازديد

تزريق چربي چيست؟

 

تزريق چربي يكي از روشهاي رايج مورد استفاده در جراحي زيبايي صورت است. اين روش در واقع يك نوع پيوند بافت است به اين معني كه بايد سلولهاي زنده چربي از بدن گرفته شود و قبل از اينكه سلولها از بين بروند به ناحيه مورد دلخواه پيوند شوند. اين كار بدون نياز به بيهوشي به راحتي قابل انجام است و بر خلاف ليپوساكشن كه عوارضي مانند آمبولي چربي دارد در روشي كه براي تزريق چربي استفاده مي شود، چون مقدار چربي برداشت شده بسيار كم است، چنين عوارضي اصلا وجود ندارد و براي بيمار بي خطر است.

بالا

روش تزريق چربي

 

در اين روش، چربي قسمتي از بدن از راه سوراخ كوچكي كه ايجاد مي شود بوسيله كانولاهاي ظريف برداشته مي شود، اين سوراخ به قدري كوچك است كه بعد از انجام كار نياز به بخيه ندارد. چربي بدست آمده در ابتدا با مقداري خون و سرم مخلوط است لذا اين مواد با روشهاي مختلف جدا مي شوند تا چربي خالص تري به دست آيد. در نهايت چربي بدست آمده بوسيله سوزنها و كانولاهاي ظريفي كه براي اين كار طراحي شده اند به قسمتهاي مختلف صورت تزريق مي گردد.

بالا

كاربرد هاي تزريق چربي

 

تزريق چربي براي شكل دادن به قسمتهاي مختلف صورت (مانند بزرگ كردن لبها و برجسته كردن گونه ها) و رفع چين و چروك صورت به كار مي رود. از اين نظر اثر و كاربرد چربي مانند تزريق ژل يا فيلر است. تزريق چربي مي تواند بسياري از علائم پيري صورت را از بين ببرد. اين روش بويژه در افراد زير 60 سال كه تمايل به ليفت صورت دارند موثر بوده و در اغلب موارد نياز به ليفت صورت را تا چندين سال به عقب مي اندازد. اگر تزريق چربي براي برطرف كردن چينهاي سطحي و بهبود جاي جوشها به كار مي رود معمولا ناحيه تزريق سطحي تر است تا اثر بيشتري از خود نشان دهد. در اين حالت چربي تزريق شده باعث كلاژن سازي در زير پوست شده و تا حدودي پوست جوانتر و شادابتر به نظر مي رسد. در مواردي كه تزريق چربي براي برطرف كردن چينهاي عميق، برجسته كردن گونه و لبها و حجم دادن به قسمتهاي ديگر صورت به كار مي رود ناحيه تزريق وسيعتر بوده و از زير پوست تا قسمتهاي عميق را در بر مي گيرد.

بالا

ماندگاري اثر تزريق چربي

 

اثر تزريق چربي بر خلاف تصور اكثر مردم دائمي مي باشد. موفقيت تزريق چربي، بستگي زيادي به مهارت پزشك دارد. در مواردي كه اثر تزريق زود از بين رفته باشد، اشكالاتي در محاسبات حجم چربي و يا تكنيك انجام كار وجود داشته است، به اين معني كه سلولهاي چربي منتقل شده يا كم بوده و يا زنده نمانده و بعد از مدت زماني تمامي چربي جذب شده است. به عنوان مثال يكي از تكنيكهاي غلطي كه مشاهده مي شود اين است كه پزشك، چربي بيشتري از بيمار گرفته و پس از تزريق ابتدايي، چربي اضافه را در فريزر نگهداري كند تا بعدها مجددا براي تزريق استفاده شود، با اين روش مطمئنا هيچگونه سلول زنده اي تزريق نشده و بعد از مدتي اثر آن از بين مي رود.

بالا

موارد لزوم تكرار تزريق چربي

 

اگر حجم زيادي از چربي براي شكل دادن به صورت و يا جوانسازي صورت مورد نياز باشد، ممكن است براي به دست آوردن نتيجه بهتر، تكرار تزريق، لازم باشد. نتيجه تزريق چربي علاوه بر مهارت جراح به وضعيت فرد و مراقبتهاي بعد از تزريق نيز بستگي دارد. در افراد سيگاري و كساني كه بيماريهاي مزمن مانند ديابت، فشار خون، بيماريهاي انعقادي خون و... دارند، به دليل اينكه مقدار كمتري از چربي پيوند شده باقي مي ماند ، نياز به تكرار تزريق بيشتر از افراد عادي مي باشد. درضمن چربي تزريق شده مانند چربي ديگر قسمتهاي بدن رفتار مي كند، به اين معني كه اگر بعد از تزريق چربي، بيمار وزن زيادي را از دست بدهد، چربي هاي تزريق شده نيز جذب مي شود و فرد نيازمند تكرار تزريق مي شود. لذا توصيه مي شود اگر قصد كاهش وزن را داريد، قبل از تزريق چربي اين كار را انجام دهيد.

بالا

مزيتهاي مهم تزريق چربي نسبت به تزريق ژل

 

احتمال عفونت در تزريق چربي بسيار كمتر از تزريق ژل است بنابر اين در كساني كه عفونت محل تزريق خطرناك است مانند افرادي كه پروتز چانه يا گونه دارند، بهتر است به جاي ژل از تزريق چربي استفاده كنند.

در مجموع هزينه تزريق چربي بسيار كمتر از هزينه تزريق ژل است زيرا اغلب ژلهاي خوب و كم عارضه، گران بوده و اثر آنها بعد از مدتي از بين مي رود و نياز به تزريق مجدد دارند. در محل تزريق چربي، ناهمواري اغلب ديده نمي شود در حاليكه در محل تزريق ژل ايجاد ناهمواري بسيار شايع است و ممكن است تا مدتهاي طولاني از بين نرود، اين حالت در لبها و زير چشمها بيشتر ديده مي شود.

با تزريق چربي در لايه هاي سطحي و زير پوست، كلاژن سازي بيشتر شده و پوست بعد از مدتي شادابتر و جوانتر به نظر مي رسد ولي تزريق ژل اغلب اثر خاصي روي پوست ندارد. بنابر اين در افرادي كه كه خواهند پوست شادابتر با چينهاي كمتر داشته باشند، تزريق چربي بهتر از ژل است.

چربي تزريق شده حركت نمي كند، ولي در تزريق ژلها مخصوصا آنهايي كه طولاني اثر مي باشند، گاهي جابه جايي ژل مشاهده مي شود.

بالا

معايب تزريق چربي نسبت به تزريق ژل

 

اثر ژل فوري ظاهر مي شود، تورم و كبودي بعد از تزريق ژل بسيار كمتر است، در حالي كه نتيجه تزريق چربي بعد از چند هفته خود را نشان مي دهد. بنابراين اگر قصد داريد به زودي در مراسم اجتماعي خاصي مانند عروسي شركت كنيد به هيچ وجه تزريق چربي انجام نداده و آن را به زمان ديگري موكول كنيد.

در تزريق چربي ابتدا بايد از ناحيه ديگري از بدن، چربي برداشته شود، بنابراين كبودي و تورم آن ناحيه نيز بوجود مي آيد ولي در تزريق ژل چنين نيست (بعضي از افراد از برداشت چربي از ناحيه شكم و رانها كه باعث كوچكتر شده اين قسمتها مي شود، خوشحال مي باشند).

تزريق چربي نسبت به تزريق ژل زمان بيشتري نياز دارد كساني كه لاغر هستند چربي به اندازه كافي ندارند و چاره اي جز استفاده از ژل ندارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.